-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2513 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

روابط دوستانه من و يكي از همكلاسيها به كدورت گراييده است. خصلت دوست من اين است كه مدّتي را با يك نفر دوست مي شود، بعد او را رها مي كند و دوست ديگري انتخاب مي كند. از طرفي چون من و او در يك تيم ورزشي، بيشتر در تماس هستيم، بفرماييد چه رفتاري را با او داشته باشم؟

با توجه به اين كه جواني دوره كششها و هيجانها است و انسان در اين مرحله پذيراي هر نقشي است، به خوبي مي توان دريافت كه معاشر و دوست، در چنين مرحله حساسي، چه نقش بزرگي در آموزش و پرورش قواي روحي و عاطفي بازي مي كند. از اين رو پيشگيري از بسياري انحرافات و شكستها و ناكاميها، مستلزم آن است كه به اصول ثمربخش و صحيح معاشرت و دوستي آشنا شوند.(1)

در انتخاب دوست بايد معيارهاي خاصي را مدّ نظر قرار داد تا بتوان با او همراه شد، تا دوستي حقيقي و پايدار شكل گيرد. انسان بايد سعي كند دوستي را برگزيند كه صادق و پاك نهاد و داراي مزيّتهاي معنوي و اخلاقي باشد، چه اين كه اگر دوستِ بد، مصاحب انسان گردد، او را به ورطه سقوط و فلاكت مي كشاند. اما اگر انسان دوست خوبي پيدا كرد. بايد سعي كند رشته مودّت و دوستي را محكم كند.

به هر حال ما بايد ديگران را آن طور كه هستند، بشناسيم و درك كنيم، نه آن طور كه مي خواهيم آنها باشند.

بعضي از افراد به علت فقدان بلوغ اجتماعي و نداشتن رشد لازم براي هم زيستي، به قدري حساس و زودرنج هستند و در عالم دوستي، كم گذشت و سخت گير، كه كوچكترين خلاف انتظاري را نمي بخشند و با ديدن يك اشتباه، دست از تفاهم و دوستي مي شويند و پيوند و علاقه خود را قطع مي كنند.

دوستي داراي مراتبي است؛ به اين معا كه بعضي افراد دوست صميمي شمرده مي شوند و برخي ديگر دوستي در حدّ سلام و عليك و احترام متقابل بايد سعي كنيد اوّل مفهوم روشني از دوست داشته باشيد و افراد را به حسب نوع رابطه عاطفي و اخلاقي كه داريد، مورد توجه قرار دهيد. اگر دوست خوب و متديّني پيدإ؛ّّتل كرديد، سعي كنيد رشته دوستي را محكمتر نماييد و به دوستيهاي گذرا و مقطعي دل نبنديد، همانند موردي كه در نامه ذكر نموديد. در حدّ متعارف با اين شخص رابطه داشته باشيد تا احترام متقابل محفوظ باشد.

پي نوشتها:

1. سيد مجتبي موسوي لاري، رسالت اخلاق در تكامل انسان، ص 366.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.